Домой Ягоды Акафист сщмч киприану и мц иустины. Акафист киприану и иустинии это защитная молитва от колдовства. Как правильно окончить обряд. Молебен Киприана от сглаза

Акафист сщмч киприану и мц иустины. Акафист киприану и иустинии это защитная молитва от колдовства. Как правильно окончить обряд. Молебен Киприана от сглаза

Сегодня вниманию наших читателей мы предоставляем заметки о Камбодже доктора исторических наук, заслуженного деятеля науки Российской Федерации, профессора кафедры регионоведения и международных отношений САФУ, автора более 20 книг и большого друга «Правды Северо-Запада» Владислава Голдина.

Владислав Иванович посетил Камбоджу в январе этого года и написал о путешествии материал, который позднее войдет в новую книгу профессора. Как говорит автор, «По странам и континентам» (рабочее название) продолжит страноведческую серию книг, начатую в 2009 году.

Напомним, что в прошлом году у профессора Голдина вышел большой труд под названием «Экзотика нашей планеты. Очерки страноведения и международных отношений: наблюдения, впечатления, размышления», о котором также писала «Правда Северо-Запада».

В новую книгу войдут блоки: «Австралия», «Новая Зеландия», «Азия», «Америка» и «Европа» - заметки о тех странах, что не вошли в «Экзотику нашей планеты».

Итак, предлагаем вашему вниманию наиболее интересные отрывки из очерка под названием «Легенды и реалии страны кхмеров: священный Ангкор»:

Камбоджа или Кампучия? Этот вопрос неожиданно встал перед автором, когда он готовился к поездке в эту страну Юго-Восточной Азии. Дело в том, что, увлекаясь еще в студенческие годы, с конца 60 х годов, международными отношениями и читая много лекций как лектор-международник, он использовал сначала термин «Камбоджа», но в дальнейшем название страны менялось, и более расхожим и официальным на десятилетие (1979-1989 гг.) стало понятие «Кампучия». Считалось, что этот перевод наименования страны более близок к оригинальному кхмерскому варианту, хотя и «Кампучия», и «Камбоджа» означали «страна кхмеров», по имени основной национальности, проживавшей и проживающей здесь сегодня.

В конце ХХ века здесь происходил сложный и длительный процесс послевоенного политического урегулирования, а затем эта страна как-то исчезла из широкой международной повестки. Поэтому пришлось обратиться к этому вопросу специально, чтобы уяснить, что страна, сменив за несколько десятилетий независимости несколько наименований, вернулась к изначальному на момент обретения независимости - Королевство Камбоджа.

В январе 2016 года, находясь во Вьетнаме, автор решил выделить несколько дней, чтобы посетить соседнюю Камбоджу. Решено - сделано, и вот вечером самолетом Вьетнамских авиалиний лечу из Хошимина в город Сием Риеп. Автор будет использовать именно этот вариант наименования, исходя из правил транслитерации с английского языка (Seam Reap), хотя существует и другой - Сиемрип. Официально длительность полета составляет один час, но уже через 50 минут нахождения в воздухе наш аэробус, успешно преодолев проблемы турбулентности, приземлился в аэропорту Ангкор. Это наименование далеко не случайно, ибо именно это место, расположенное в провинции Сием Риеп, и привлекает сюда миллионы людей со всего мира. Кстати, в популярности этого туристического направления мог лично убедиться в этот вечер, ибо, хотя за три часа сюда летели три борта из Хошимина, но все 184 места в нашем самолете были заполнены. Думаю, что то же самое было и на других рейсах.

Итак, вернемся к пребыванию автора в Камбодже. Встаю рано утром, завтракаю и совершаю новую прогулку по Сием Риепу. На улицах множество небольших кафе и закусочных, где предлагают завтрак стоимостью всего в один доллар. Правда, это основное блюдо, а за чай, кофе и прочее предстоит доплатить. Но все равно это очень дешево. На улицах множество тук-туков, владельцы которых наперебой приглашают совершить с ними поездку по Сием Риепу или в Ангкор. В восемь часов подхожу, как договаривались накануне, к турбюро, чтобы отправиться в Ангкор. Но в течение получаса никого нет на месте, и в голову начинают уже закрадываться недобрые мысли. Но в 8-30 наконец подходит небольшой автобус и, забрав туристов из других гостиниц, отправляемся в Ангкор. Но прежде замечу, что сама эта поездка по Сием Риепу изменила первоначально складывавшееся не лучшее впечатление о нем.

Ранее приходилось читать, что еще в начале XIX века Сием Риеп был лишь деревней, когда французы заново открыли Ангкор. С переходом его под французскую юрисдикцию в начале ХХ века он стал быстро расти, благодаря начавшемуся туризму. Первый отель был открыт здесь в 1929 году, а затем гостиничная сеть стремительно расширялась по мере роста туризма в Ангкор. Правда, Сием Риеп, как и другие города этой страны, подвергся выселению жителей после прихода к власти «красных кхмеров». Восстановление его туристического центра началось в самом конце ХХ века, и сегодня он является самым быстрорастущим городом Камбоджи. Численность населения здесь составляет около 200 тысяч человек. Живет этот город главным образом за счет туризма и туристов, поэтому отношение к ним уважительное. Заметим, что Сием Риеп связан Национальной дорогой № 6 с тайской границей и столицей страны - Пномпенем, расстояние до которого составляет 314 км.

Часть города, в которой остановился автор, представляла собой смешение старого и нового стилей. С одной стороны, извилистые, хотя и асфальтированные дороги, а по соседству - уже прямые автомагистрали. Неподалеку от обилия маленьких и часто не очень приглядного вида кафешек и закусочных расположились уже современные магазины и отели. В этой старой части города довольно грязно. Впрочем, приходилось читать, что, несмотря на международное влияние, ибо Ангкор входит в список Всемирного наследия ЮНЕСКО, что требует и соответствующего обустройства его инфраструктуры, расположенной главным образом в Сием Риепе, его жители сознательно сохранили большую часть традиционного облика города и его культуры. Но вполне вероятно, что это объясняется и элементарной бедностью камбоджийцев, которые не в состоянии сами обзавестись новым благоустроенным жильем и создать соответствующую инфраструктуру, а иностранных инвестиций пока еще не хватает на все.

Так или иначе, бедность многих жителей Сием Риепа бросается в глаза. Это видно по внешнему облику, одежде, худобе большинства камбоджийцев, особенно детей. Хотя очевидно, что те, кто работает на более «хлебных» местах, в сфере обслуживания, в гостиницах, кафе и ресторанах, выглядят совершенно иначе, а некоторые даже относительно упитанны. Основные виды передвижения здесь - мотоциклы, скутеры, велосипеды, а на центральных улицах не так мало и автомобилей.

По мере передвижения по городу, в направлении Ангкора, его облик меняется. Все больше современных гостиниц, особняков, архитектуры, зелени. Сам Ангкор находится в пяти километрах севернее Сием Риепа. Автомагистраль на Ангкор вполне современна и широка. При въезде в храмовый комплекс покупаем билеты. Стоимость их дифференцирована. Один день посещения стоит, например, 20 долларов (на человека). Но возможно купить билет и на два или три дня. Познакомиться со всем храмовым комплексом за один день не представляется возможным, ибо, например, в книге «Сокровища Ангкора», с которой автор ознакомился здесь, содержится описание 25 храмов. Но время автора ограничено, поэтому приходится обойтись однодневной программой знакомства с Ангкором, который в 1992 году был внесен в список Всемирного наследия ЮНЕСКО. Кстати, предполагается, что само название «Ангкор» скорее всего, происходит от слова «нагара», что в санскрите означает «город».

Ангкор-Ват строился в период царствования короля Сурьявармана II (1113-1150 гг.) и призван был продемонстрировать мощь и величие Ангкорской империи той поры. Заметим, что среди специалистов до сих пор идут споры о том, храм ли это или гробница. По словам гида, на этот главный храм Ангкора было использовано три миллиона тонн камня. Масштаб выполненных работ, безусловно, фантастический. По некоторым существующим современным оценкам, строительство такого храма даже в наше время заняло бы не одну сотню лет, а он был начат вскоре после вступления Сурьявармана II на престол и полностью завершен вскоре после его смерти, то есть не более чем за 40 лет. Существует утверждение, что при строительстве использовали подъемную силу слонов. По крайней мере, памятники им можно увидеть здесь. Вообще же, технологии строительства храма, в частности, кладки, подгонки, скрепления камней и прочее поражают и сегодня.

Зайдя на территорию Ангкор-Ват, подходим к фотоэкспозиции с текстом на нескольких языках, демонстрирующей реставрационные работы, которые осуществлялись и проводятся здесь. Гид поясняет, что они проходили при финансовой поддержке правительства Японии. Японские специалисты не только сами вели изыскания и реставрационные работы, но и обучали этому камбоджийцев.

Проходим через ворота в стене и идем далее по территории самого комплекса, его большого внешнего двора, слушая пояснения гида. Ранее внутри стен находился не только храм, но и королевский дворец, и городские постройки. Гид указывает на сохранившиеся сооружения, среди которых, в частности, библиотека, ибо храм был и местом, где велось образование. Причем первоначально на этом же месте находилась деревянная школа, а потом уже было построено здание из камня. Кстати, уже внутри самого храма гид укажет на помещение еще одной находившейся здесь библиотеки.

Подходим непосредственно к храму, общая высота которого составляет 65 метров, точнее высота центральной башни, более высокой, чем другие, составляет 42 метра, а над землей она возвышается на 65 метров. Ангкор-Ват символизирует мифическую гору Меру, которая, согласно индуистской мифологии, является центром всего мира, и относится к типу «храм-гора», характерному для культовых сооружений Камбоджи. Храм прикрывают ныне полуразрушенные башни. На трех уровнях/ярусах храма располагаются скульптуры и барельефы на темы индуистской мифологии, суть которых упорно пытается донести до нас гид. Только на первом уровне находится 1200 квадратных метров композиций резьбы на песчанике, тысячи изображений и барельефов, и это, безусловно, впечатляет. Стены второго яруса украшают около 1200 небесных дев - танцовщиц апсар.

Но вернемся к пребыванию автора в Ангкоре. После знакомства с Ангкор-Ват, заехав ненадолго перекусить и посидеть в тени деревьев, направляемся в Бандай Кдей - храм постройки конца XII - начала XIII веков. Он был сооружен при короле Джайявармане VII как индуистский храм. По словам гида, он был построен на месте и фундаменте более старинного храма. Сегодня это полуразрушенный комплекс, внутри которого выросли огромные деревья, возраст одного из них, говорит гид, составляет триста лет. Проводим здесь, знакомясь с храмом и наблюдая противоборство человеческих архитектурных творений и природы, более получаса и направляемся в ресторан на обед.

Двухэтажный ресторан, в который прибыли, предлагает набор первых и вторых блюд, стоимостью от шести до девяти долларов каждое. Заказываю рис с мясом и бутылку местного пива. Обслуживание медленное, но благодаря этому есть возможность отдохнуть, ибо на улице душно и жарко. Температура, вероятно, за 40 градусов, и это при том, что солнце в дымке, а то и скрывается за облаками. По словам гида, сейчас, по камбоджийским меркам, не жарко, а самый жаркий месяц - апрель.

В конце обеда получаем «комплимент» от шеф-повара в виде тарелки с порезанными яблоками, бананом и сердцем дракона или питайей (питахайей). Последнее является общим названием нескольких видов кактусов, именуемых «драконьим фруктом» или «драконьим сердцем».

Согласно древней легенде, именно питайе люди обязаны повсеместным уничтожением огнедышащих драконов. Когда храбрые воины доводили до изнеможения своих чешуйчатых соперников, эти сказочные родственники обычных ящеров теряли способность поджигать все вокруг. Вместо языков пламени из устрашающей пасти свирепого дракона вылетало его сердце - драконий фрукт питахайя. Людям так полюбилась сочная мякоть питайи, что все драконы были истреблены ради возможности полакомиться их сладкими сердцами. Этот экзотический фрукт именуют также «царицей ночи» и «королевой вкуса». Но самым романтическим названием является все-таки «сердце дракона». Считается, что место происхождения этого экзотического растения - американский континент, но сегодня коммерческие плантации питайи имеются и на юге Вьетнама...

Доктор исторических наук, заслуженный деятель науки Российской Федерации, профессор кафедры регионоведения и международных отношений САФУ Владислав Голдин специально для "Правды Северо-Запада"

Фоторепортаж Ильи Азовского "Камбоджа — самая душевная страна Азии" смотрите .

Купить акафист Киприану и Иустинии, изданный в виде буклетика, сегодня можно практически в любой церковной лавке. Популярность акафиста связана не только с любовью православных христиан к этим поистине почитаемым святым, но и с верой в то, что они помогают защитить себя, своих близких и свое жилище от злых сил. Акафист святым великомученникам Киприану и Устинье (так «по-народному» звучит имя святой мученицы Иустинии) содержит в себе краткое описание их жития и подвигов, основанное на записях современников, а также восхваляет святых мучеников, пострадавших от гонений на христиан при римском императоре Диоклетиане.

Икона и акафист Киприану и Иустинии должны быть в каждом православном доме

Текст акафиста Киприану и Устинье повествует, что будущий мученик не от рождения был христианином. В молодости Киприан занимался колдовством и был одним из знаменитейших волхвов в своей местности. Однажды к нему пришел юноша и попросил приворожить красивую девушку-христианку. Киприан выполнил все обычные колдовские ритуалы, однако они, к его великому удивлению, не подействовали. Автор православного акафиста свт Киприану и Иустинии пишет, что волхв пришел в бешенство и начал насылать на селение, в котором жила девушка, различные бедствия, но все они были отражены молитвы Иустинии. Тогда Киприан, видя силу Бога, в которого верила Иустиния, и бессилие перед Ним языческих божеств, уверовал во Христа и принял крещение.

Перед чтением акафиста Киприану и Иустине необходимо взять благословение священника

Согласно тексту акафиста св Киприану и Устинье, новообращенный волхв проявлял такую ревность о Христе, что через некоторое время был рукоположен во пресвитера, а спустя еще несколько лет – в епископа. Но при очередной волне гонений на христиан Киприан с Иустинией были оклеветаны и брошены в темницу. Отказавшихся отречься от , их подвергли истязаниям, а затем обезглавили. Читать и слушать святой акафист Киприану и Устинии можно во время домашней молитвы, предварительно взяв благословение духовника. Память святых мучеников в православной церкви отмечается 2 октября.

Слушать на видео акафист святым Киприану и Иустинии

Читать христианский текст акафиста Киприану и Иустине

Избранный от диавольскаго служения на служение истинному Богу и к лику святых сопричтенный, священномучениче Киприане, моли Христа Бога избавитися нам от сетей лукаваго и побеждати мир, плоть и диавола, да зовем ти: Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Ангельския силы удивишася, како от художества волшебнаго обратился еси, богомудрие, к познанию Божественному, покаянием обрел еси ангельское безстрастное житие. Мы же, обращению твоему дивящеся, вопием ти таковая: Радуйся, обращением твоим ангелов удививый; Радуйся, лик святых возвеселивый. Радуйся, мудрость свою показавый: Радуйся, за Христа венец приявый. Радуйся, яко тобою бесы отгоняются; Радуйся, яко тобою болезни исцеляются. Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помощниче и молитвениче о душах наших.

От художества волшебнаго обратився, богомудре, к познанию Боже-ственному, показался еси миру врач мудрейший, исцеления даруя чествующим тя, Киприане, со Иустиною, с неюже молися человеко-любцу Владыце спасти души наша, поющих: Аллилуиа.

Разум несовершенен к разумению истины Божественныя имея, в ослеплении языческом сущу, бесовские хитрости изучая, усердно трудился еси. Но уразумев, яко боятся Креста Господня, немощи демонския познал еси, и отвратився служения лукаваго, во Храм Господень притекл еси, сего ради зовем ти: Радуйся, хитрости демонския изучивый; Радуйся, прелести служения его обличивый. Радуйся, змия лукаваго посрамивый; Радуйся, мудрых мира сего мудрейший. Радуйся, разумнейших разумнейший; Радуйся, священ-номучениче Киприане, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Сила Вышняго просветила есть ум твой, Киприане, егда не имеяше успеха в чародействе Аглаида ко Иустине, бесы рекли ти: «Мы Креста боимся и силу теряем, егда Иустина молитися имать». Он же рече им: «Аще вы Креста боитесь, то колико Распятый на Кресте страшнее вам есть», и познав слабость бесовскую, вшед в храм Господень пояше со всеми верными: Аллилуиа.

Имеяй ум, просвещенный силою свыше, Киприан шедше к епископу, прося крещения еси, но той, убоявся, отказал ему. Святый же иде в храм Господень и стояще на Литургии, не вышел есть из храма, егда диакон возгласил: «Оглашенные, изыдите. «Не выйду из храма, - рече Киприан ко епископу, - дондеже не окрестиши мя». Мы же, вразумлению, поем ти таковая: Радуйся, силою свыше просвещенный; Радуйся, Господом вразумленный. Радуйся, силу Креста познавый. Радуйся, демонов от себя отгнавый. Радуйся, жизнь свою исправивый; Радуйся, стопы в Церковь направивый. Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Буря помышлений одержаше тя: како пряти крещения. Взем все своя чародейския книги, святый сложиша их на средине града и сжегл есть их, поя Богу: Аллилуиа.

Услышав о тебе епископ, о благом намерении во Христа облещися, крестил тя и чтецом во храме Божием поставил. Сего ради вопием ти сице: Радуйся, духов злобы победивый; Радуйся, чародейския книги попаливый; Радуйся, христианином быти возжелавый; Радуйся, святое крещение приявый. Радуйся, епископом наставленный; Радуйся, чтецом во храме поставленный. Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Боготканную одежду святаго крещения приявше, о Киприане, усердно молился еси к Богу о прощении грехов, прежде содеянных, неустанно воспевая Богу: Аллилуиа.

Видев епископ подвиги и труды твоя, священномучениче Киприане, пост, многонощное бдение, коленопреклонение, молитвы слезныя, и по прошествии месяца поставил тя диаконом. Мы же, благодаряще Бога, восхваляем тя: Радуйся, день и нощь к Богу взывавый; Радуйся, руце свои к Нему простиравый. Радуйся, о прощении Того просивый; Радуйся, слезныя молитвы Ему приносивый. Радуйся, пламенную любовь к Богу показавый; Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Проповедник истины Христовой явился еси, славный священно- мучениче Киприане, поревновавый боговидцам апостолом, просвещая люди Христовым учением, они же, познавше Господа Иисуса Христа, поют Богу: Аллилуиа.

Возсия в сердце твоем свет Божественныя благодати, Киприане, вознесе совершенства, сана священническаго достигший, а послежде во епископа посвященный. Сего ради молитвами твоими ко Господу просвети и наша сердца, тепле молящихся ти: Радуйся, во епископа посвященный; Радуйся, на высоту орла вознесен-ный. Радуйся, граде, верху горы стоящий; Радуйся, светильниче, пред Богом горящий. Радуйся, молитвенниче к Богу неустанный; Радуйся, учителю, Богом дарованный. Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Хотя Человеколюбец Господь всем спастися, дарова нам дивнаго молитвенника, заступника и целителя от духов злобы поднебесных, делы бо и словесы твоими приводил еси многих к покаянию и исправлению греховныя жизни, научая всех пети Богу: Аллилуиа.

Новый мудрейший врач явился еси миру, священномучениче Киприане, понеже молитве твоей никакия чародейственныя дела противостати не могут, сейчас же разрушаются и прогоняются, от злых человек пущенныя и лукавых бесов. Мы же, видяще в тебе таковую Божию силу, вопием ти сице: Радуйся, волшебных козней разрушителю; Радуйся, страшных бесов прогонителю. Радуйся, от тебе же духи злобы, яко дым, изчезают; Радуйся, тяжко мучимых скоро оставляют. Радуйся, от бед и скорбей скоро избавляющий; Радуйся, страдания в радость обращающий. Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Странное чудо является притекающим к тебе с верою, священномучениче Киприане, ибо данною тебе от Бога благодатию изгоняти духи нечистыя, мучащия человека, бесы изгоняются, больные изцеляются и поют Богу: Аллилуиа.

Всем сердцем предался еси Богу и всею душею возлюбил еси Его, все твое тщание и желание направляя во еже исполнити волю Его, ты же, яко пастырь добрый, не отринул еси бедами отягченных; но предстательствуеши в молитвах пред Господом, даруя исцеления и утешение. Мы же, восхваляюще любовь твою к Богу, взываем ти сице: Радуйся, всем сердцем Христа возлюбивый; Радуйся, добродетельми преисполненный. Радуйся, недугующим и разслабленным поможение; Радуйся, в скорбех и печалех утешение. Радуйся, наветов и искушений, от мира, плоти и диавола находящих, прогонителю; Радуйся, всех болезней душевных и телесных исцелителю. Радуйся, священно-мучениче Киприане, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Вся ангельская воинства возвеселистася, видя тя воина Царя Небеснаго непоколебима и со дерзновением Христа проповедавша, егда веден был на мечное сечение вместе со Иустиною. Ты же болезноваше за нея, да не отречется от Христа, егда увидит тя усекнута, увещал еси мучителей, да исперва ю, а по ней и тя усекнут, подклони же под меч главы своя, Богу воспели есте: Аллилуиа.

Витии многовещаннии не возмогут по достоянию восхвалити страдания ваша за Христа, не убоялися есте прещений лютых, но со светлыми лицами представше судилищу цареву, воздвизая всех верных воспевати вам сице: Радуйтеся, веры Христовой непоколебимии исповедницы; Радуйтеся, Пречистыя Троицы дерзновении проповед-ницы. Радуйтеся, мучения лютая ни во чтоже вменившии; Радуйтеся, страдания ваша в храмах Божиих величаются. Радуйся, священно-мучениче Киприане, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Спасти хотя души всех одержимых нечистыми духами, не преставал еси взывати ко Господу, священномучениче Киприане, тебе бо дадеся благодать молитися за ны, да помилованы и очищены воспоем Богу: Аллилуиа.

Стена твердая и крепкая ограда буди нам, священномучениче Киприане, от враг видимых и невидимых, с теплою верою и любовию к тебе прибегающих, да ограждаемы и спасаемы тобою, воспоем ти сице: Радуйся, смирением духов злобы победивый; Радуйся, огнем молитвы стрелы вражия попаливый. Радуйся, от враг видимых и невидимых стено и ограждение; Радуйся, Православныя Церкве преславное украшение. Радуйся, оставленным врачами предивное поможение; Радуйся, прелюбимое скорбящих утешение. Радуйся, священно-мучениче Киприане, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Пение непрестанное Пресвятей Троице паче иных принесл еси, священномучениче Киприане, за Господню милость к падшим грешником, Иже благоволи недостойного достойным сотворити и сопричесть святому Его стаду. Мы же, благодаряще Бога за таковую милость к нам грешным, зовем Ему: Аллилуиа.

Светозарная свеща был еси, богомудре, в Церкви Христовой, просвещая невещественным светом души верных. Просвети и наша грехом отягченная сердца, поющих ти таковая: Радуйся, яко Господь милость Свою к падшим грешником на тебе показал есть; Радуйся, из рова погибели, яко овча заблудшее, изъял есть. Радуйся, из недос-тойного достойным сотворенный; Радуйся, святому стаду Христову сопричтенный. Радуйся, яко светом невещественым души просвещаеши; Радуйся, заблудших на путь правый наставляеши. Радуйся, священномучениче Киприане скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Благодать дана ти от Бога попирати силу вражию и всякое сатанинское нахождение, победил бо еси враги твоя и мученической кончины достигл еси, ныне же предстоя престолу Царя славы, молися о нас, да избавимся от пленения диавольскаго и избавлены вопием Богу: Аллилуиа.

Поюще ревность твою по Бозе, дивная и преславная чудеса твоя, величаем и восхваляем тя, священномучениче Киприане, таковую благодать от Бога приемшаго, молим же тя, егда в час смерти нашея демонския полчища окружат души наша, тогда яви нам заступление свое, да , воззовем ти сице: Радуйся, от находящих вражиих сил скорое защищение; Радуйся, от скорбей и печалей избав-ление. Радуйся, Христа до конца возлюбивый; Радуйся, душу свою за Него положивый. Радуйся, в Крове Агнчей омывыйся; Радуйся, во дворех Господних вселивыйся. Радуйся, к сонму святых сопричтенный. Радуйся, Трисиянным Светом озаренный. Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

О предивный и преславный угодниче Божий, священномучениче Киприане, скорый помощниче всем к тебе прибегающим, приими от нас недостойных хвалебное пение сие, от недугов исцели, от враг видимых и невидимых заступи и вечнаго мучения избавитися нам Господа умоли, да с тобою воспеваем: Аллилуиа.

/Этот Кондак читается три раза, затем Икос 1 и Кондак 1/


Акафист священномученикам Киприану и Иустине

Кондак 1
Избранный от диавольскаго служения на служение истинному Богу и к лику святых сопричтенный, священномучениче Киприане, моли Христа Бога избавитися нам от сетей лукаваго и побеждати мир, плоть и диавола, да зовем ти: Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Икос 1
Ангельския силы удивишася, како от художества волшебнаго обратился еси, богомудрие, к познанию Божественному, покаянием обрел еси ангельское безстрастное житие. Мы же, обращению твоему дивящеся, вопием ти таковая: Радуйся, обращением твоим ангелов удививый; Радуйся, лик святых возвеселивый. Радуйся, мудрость свою показавый: Радуйся, за Христа венец приявый. Радуйся, яко тобою бесы отгоняются; Радуйся, яко тобою болезни исцеляются. Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помощниче и молитвениче о душах наших.

Кондак 2
От художества волшебнаго обратився, богомудре, к познанию Боже-ственному, показался еси миру врач мудрейший, исцеления даруя чествующим тя, Киприане, со Иустиною, с неюже молися человеко-любцу Владыце спасти души наша, поющих: Аллилуиа.

Икос 2
Разум несовершенен к разумению истины Божественныя имея, в ослеплении языческом сущу, бесовские хитрости изучая, усердно трудился еси. Но уразумев, яко боятся Креста Господня, немощи демонския познал еси, и отвратився служения лукаваго, во Храм Господень притекл еси, сего ради зовем ти: Радуйся, хитрости демонския изучивый; Радуйся, прелести служения его обличивый. Радуйся, змия лукаваго посрамивый; Радуйся, мудрых мира сего мудрейший. Радуйся, разумнейших разумнейший; Радуйся, священ-номучениче Киприане, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 3
Сила Вышняго просветила есть ум твой, Киприане, егда не имеяше успеха в чародействе Аглаида ко Иустине, бесы рекли ти: «Мы Креста боимся и силу теряем, егда Иустина молитися имать». Он же рече им: «Аще вы Креста боитесь, то колико Распятый на Кресте страшнее вам есть», и познав слабость бесовскую, вшед в храм Господень пояше со всеми верными: Аллилуиа.

Икос 3
Имеяй ум, просвещенный силою свыше, Киприан шедше к епископу, прося крещения еси, но той, убоявся, отказал ему. Святый же иде в храм Господень и стояще на Литургии, не вышел есть из храма, егда диакон возгласил: «Оглашенные, изыдите. «Не выйду из храма, - рече Киприан ко епископу, - дондеже не окрестиши мя». Мы же, радующеся твоему вразумлению, поем ти таковая: Радуйся, силою свыше просвещенный; Радуйся, Господом вразумленный. Радуйся, силу Креста познавый. Радуйся, демонов от себя отгнавый. Радуйся, жизнь свою исправивый; Радуйся, стопы в Церковь направивый. Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 4
Буря помышлений одержаше тя: како пряти крещения. Взем все своя чародейския книги, святый сложиша их на средине града и сжегл есть их, поя Богу: Аллилуиа.

Икос 4
Услышав о тебе епископ, о благом намерении во Христа облещися, крестил тя и чтецом во храме Божием поставил. Сего ради вопием ти сице: Радуйся, духов злобы победивый; Радуйся, чародейския книги попаливый; Радуйся, христианином быти возжелавый; Радуйся, святое крещение приявый. Радуйся, епископом наставленный; Радуйся, чтецом во храме поставленный. Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 5
Боготканную одежду святаго крещения приявше, о Киприане, усердно молился еси к Богу о прощении грехов, прежде содеянных, неустанно воспевая Богу: Аллилуиа.

Икос 5
Видев епископ подвиги и труды твоя, священномучениче Киприане, пост, многонощное бдение, коленопреклонение, молитвы слезныя, и по прошествии месяца поставил тя диаконом. Мы же, благодаряще Бога, восхваляем тя: Радуйся, день и нощь к Богу взывавый; Радуйся, руце свои к Нему простиравый. Радуйся, о прощении Того просивый; Радуйся, слезныя молитвы Ему приносивый. Радуйся, пламенную любовь к Богу показавый; Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 6
Проповедник истины Христовой явился еси, славный священно- мучениче Киприане, поревновавый боговидцам апостолом, просвещая люди Христовым учением, они же, познавше Господа Иисуса Христа, поют Богу: Аллилуиа.

Икос 6
Возсия в сердце твоем свет Божественныя благодати, Киприане, вознесе тя на высоту духовнаго совершенства, сана священническаго достигший, а послежде во епископа посвященный. Сего ради молитвами твоими ко Господу просвети и наша сердца, тепле молящихся ти: Радуйся, во епископа посвященный; Радуйся, на высоту орла вознесен-ный. Радуйся, граде, верху горы стоящий; Радуйся, светильниче, пред Богом горящий. Радуйся, молитвенниче к Богу неустанный; Радуйся, учителю, Богом дарованный. Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 7
Хотя Человеколюбец Господь всем спастися, дарова нам дивнаго молитвенника, заступника и целителя от духов злобы поднебесных, делы бо и словесы твоими приводил еси многих к покаянию и исправлению греховныя жизни, научая всех пети Богу: Аллилуиа.

Икос 7
Новый мудрейший врач явился еси миру, священномучениче Киприане, понеже молитве твоей никакия чародейственныя дела противостати не могут, сейчас же разрушаются и прогоняются, от злых человек пущенныя и лукавых бесов. Мы же, видяще в тебе таковую Божию силу, вопием ти сице: Радуйся, волшебных козней разрушителю; Радуйся, страшных бесов прогонителю. Радуйся, от тебе же духи злобы, яко дым, изчезают; Радуйся, тяжко мучимых скоро оставляют. Радуйся, от бед и скорбей скоро избавляющий; Радуйся, страдания в радость обращающий. Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 8
Странное чудо является притекающим к тебе с верою, священномучениче Киприане, ибо данною тебе от Бога благодатию изгоняти духи нечистыя, мучащия человека, бесы изгоняются, больные изцеляются и поют Богу: Аллилуиа.

Икос 8
Всем сердцем предался еси Богу и всею душею возлюбил еси Его, все твое тщание и желание направляя во еже исполнити волю Его, ты же, яко пастырь добрый, не отринул еси бедами отягченных; но предстательствуеши в молитвах пред Господом, даруя исцеления и утешение. Мы же, восхваляюще любовь твою к Богу, взываем ти сице: Радуйся, всем сердцем Христа возлюбивый; Радуйся, добродетельми преисполненный. Радуйся, недугующим и разслабленным поможение; Радуйся, в скорбех и печалех утешение. Радуйся, наветов и искушений, от мира, плоти и диавола находящих, прогонителю; Радуйся, всех болезней душевных и телесных исцелителю. Радуйся, священно-мучениче Киприане, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 9
Вся ангельская воинства возвеселистася, видя тя воина Царя Небеснаго непоколебима и со дерзновением Христа проповедавша, егда веден был на мечное сечение вместе со Иустиною. Ты же болезноваше за нея, да не отречется от Христа, егда увидит тя усекнута, увещал еси мучителей, да исперва ю, а по ней и тя усекнут, подклони же под меч главы своя, Богу воспели есте: Аллилуиа.

Икос 9
Витии многовещаннии не возмогут по достоянию восхвалити страдания ваша за Христа, не убоялися есте прещений лютых, но со светлыми лицами представше судилищу цареву, воздвизая всех верных воспевати вам сице: Радуйтеся, веры Христовой непоколебимии исповедницы; Радуйтеся, Пречистыя Троицы дерзновении проповед-ницы. Радуйтеся, мучения лютая ни во чтоже вменившии; Радуйтеся, страдания ваша в храмах Божиих величаются. Радуйся, священно-мучениче Киприане, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 10
Спасти хотя души всех одержимых нечистыми духами, не преставал еси взывати ко Господу, священномучениче Киприане, тебе бо дадеся благодать молитися за ны, да помилованы и очищены воспоем Богу: Аллилуиа.

Икос 10
Стена твердая и крепкая ограда буди нам, священномучениче Киприане, от враг видимых и невидимых, с теплою верою и любовию к тебе прибегающих, да ограждаемы и спасаемы тобою, воспоем ти сице: Радуйся, смирением духов злобы победивый; Радуйся, огнем молитвы стрелы вражия попаливый. Радуйся, от враг видимых и невидимых стено и ограждение; Радуйся, Православныя Церкве преславное украшение. Радуйся, оставленным врачами предивное поможение; Радуйся, прелюбимое скорбящих утешение. Радуйся, священно-мучениче Киприане, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 11
Пение непрестанное Пресвятей Троице паче иных принесл еси, священномучениче Киприане, за Господню милость к падшим грешником, Иже благоволи недостойного достойным сотворити и сопричесть святому Его стаду. Мы же, благодаряще Бога за таковую милость к нам грешным, зовем Ему: Аллилуиа.

Икос 11
Светозарная свеща был еси, богомудре, в Церкви Христовой, просвещая невещественным светом души верных. Просвети и наша грехом отягченная сердца, поющих ти таковая: Радуйся, яко Господь милость Свою к падшим грешником на тебе показал есть; Радуйся, из рова погибели, яко овча заблудшее, изъял есть. Радуйся, из недос-тойного достойным сотворенный; Радуйся, святому стаду Христову сопричтенный. Радуйся, яко светом невещественым души просвещаеши; Радуйся, заблудших на путь правый наставляеши. Радуйся, священномучениче Киприане скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 12
Благодать дана ти от Бога попирати силу вражию и всякое сатанинское нахождение, победил бо еси враги твоя и мученической кончины достигл еси, ныне же предстоя престолу Царя славы, молися о нас, да избавимся от пленения диавольскаго и избавлены вопием Богу: Аллилуиа.

Икос 12
Поюще ревность твою по Бозе, дивная и преславная чудеса твоя, величаем и восхваляем тя, священномучениче Киприане, таковую благодать от Бога приемшаго, молим же тя, егда в час смерти нашея демонския полчища окружат души наша, тогда яви нам заступление свое, да избавленнии тобою, воззовем ти сице: Радуйся, от находящих вражиих сил скорое защищение; Радуйся, от скорбей и печалей избав-ление. Радуйся, Христа до конца возлюбивый; Радуйся, душу свою за Него положивый. Радуйся, в Крове Агнчей омывыйся; Радуйся, во дворех Господних вселивыйся. Радуйся, к сонму святых сопричтенный. Радуйся, Трисиянным Светом озаренный. Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 13
О предивный и преславный угодниче Божий, священномучениче Киприане, скорый помощниче всем к тебе прибегающим, приими от нас недостойных хвалебное пение сие, от недугов исцели, от враг видимых и невидимых заступи и вечнаго мучения избавитися нам Господа умоли, да с тобою воспеваем: Аллилуиа.

(Этот Кондак читается трижды. Затем Икос 1 и Кондак 1)

Кондак 1
Избранный от диавольскаго служения на служение истинному Богу и к лику святых сопричтенный, священномучениче Киприане, моли Христа Бога избавитися нам от сетей лукаваго и побеждати мир, плоть и диавола, да зовем ти:

Икос 1
Ангельския силы удивишася, како от художества волшебнаго обратился еси, богомудре, к познанию Божественному, покаянием обрел еси ангельское безстрастное житие. Мы же, обращению твоему дивящеся, вопием ти таковая:

Радуйся, обращением твоим Ангелов удививый; радуйся, лик святых возвеселивый.

Радуйся, мудрость свою показавый; радуйся, за Христа венец приявый.

Радуйся, яко тобою бесы отгоняются; радуйся, яко тобою болезни исцеляются.

Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помошниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 2
От художества волшебнаго обратився, богомудре, к познанию Божественному, показался еси миру врач: мудрейший, исцеления даруя чествующим тя, Киприане, со Иустиною, с неюже молися Человеколюбцу Владыце спасти души наша, поющих: Аллилуиа.

Икос 2
Разум несовершенен к разумению Истины Божественныя имея, во ослеплении языческом суще, бесовские хитрости изучая, усердно трудился еси. Но уразумев, яко боятся Креста Господня, немощи демонския познал еси и, отвратився служения лукаваго, во храм Господень притекл еси; сего ради зовем ти:

Радуйся, хитрости демонския изучивый; радуйся, прелести служения его обличивый.

Радуйся, змия лукаваго посрамивый; радуйся, Христа прославивый.

Радуйся, мудрых мира сего мудрейший; радуйся, разумнейших разумнейший.

Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помошниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 3
Сила Вышняго просветила есть ум твой, Киприане, егда не имеяше успеха в чародействе Аглаида ко Иустине, бесы рекли ти: «Мы Креста боимся и силу теряем, егда Иустина молитися имать». Он же рече им: «Аще вы Креста боитесь, то колико Распятый на Кресте страшнее вам есть», и, познав слабость бесовскую, вшед в храм Господень, пояше со всеми верными: Аллилуиа.

Икос 3
Имеяй ум, просвещенный силою свыше, Киприан шедше ко епископу, прося крещения си, но той, убоявся, отрече ему. Святый же, иде в храм Господень и стояше на Литургии, не изшел есть из храма, диакону возгласившу: «Оглашенные, изыдите». «Не выйду из храма, — рече Киприан ко епископу, — дондеже не окрестиши мя». Мы же, радующеся твоему вразумлению, поем ти таковая:

Радуйся, силою свыше просвещенный; радуйся, Господом вразумленный.

Радуйся, силу Креста познавый; радуйся, демонов от себя отгнавый.

Радуйся, жизнь свою исправивый; радуйся, стопы в Церковь направивый.

Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помошниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 4
Буря помышлений одержаше тя: како прияти крещение. Взем же свои чародейския книги, святый сложиша я на средине града и зажже их, поя Богу: Аллилуиа.

Икос 4
Услышав о тебе епископ, о благом намерении во Христа облещися, крестил тя и чтецем во храме Божием поставил. Сего ради вопием ти сице:

Радуйся, духов злобы победивый; радуйся, чародейския книги попаливый.

Радуйся, христианином быти возжелавый; радуйся, святое крещение приявый.

Радуйся, епископом наставленный; радуйся, чтецем во храме поставленный.

Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помошниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 5
Боготканную одежду святаго крещения приявше, о Киприане, усердно молился к Богу о прощении грехов, прежде содеянных, неустанно воспевая Богу: Аллилуиа.

Икос 5
Видяй епископ подвиги и труды твоя, священномучениче Киприане, пост, многонощное бдение, коленопреклонение, молитвы слезныя, по прошествии месяца поставил тя диаконом. Мы же, благодаряще Бога, восхваляем тя:

Радуйся, день и нощь к Богу взывавый; радуйся, руце свои к Нему простиравый.

Радуйся, о прощении Того просивый; радуйся, слезныя молитвы Ему приносивый.

Радуйся, пламенную любовь к Богу показавый.

Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помошниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 6
Проповедник истины Христовой явился еси, славный священномучениче Киприане, поревновавый боговидцем Апостолом, просвещая люди Христовым учением, они же, познавше Господа Иисуса Христа, поют Богу: Аллилуиа.

Икос 6
Возсия в сердце твоем свет Божественныя благодати, Киприане, вознесе тя на высоту духовнаго совершенства, сана священническаго достигший, а послежде во епископа посвященный. Сего ради молитвами твоими ко Господу просвети и наша сердца, тепле молящихся ти:

Радуйся, во епископа посвященный; радуйся, на высоту орла вознесенный.

Радуйся, граде, верху горы стоящий; радуйся, светильниче, пред Богом горящий.

Радуйся, молитвенниче к Богу неустанный; радуйся, учителю, Богом дарованный.

Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помошниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 7
Хотя Человеколюбец Господь всем спастися, дарова нам дивнаго молитвенника, заступника и целителя от духов злобы поднебесных, делы бо и словесы твоими приводил еси многих к покаянию и исправлению греховныя жизни, научая всех пети Богу: Аллилуиа.

Икос 7
Новый мудрейший врач явился еси миру, священномучениче Киприане, понеже молитве твоей никакия чародейственныя дела противостати не могут, сейчас же разрушаются и прогоняются, от злых человек пущенныя и лукавых бесов. Мы же, видяще в тебе таковую Божию силу, вопием ти сице:

Радуйся, волшебных козней разрушителю; радуйся, страшных бесов прогонителю.

Радуйся, от тебя же духи злобы, яко дым исчезают; радуйся, тяжко мучимых тии скоро оставляют.

Радуйся, от бед и скорбей скоро избавляющий; радуйся, страдания в радость обращающий.

Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помошниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 8
Странное чудо является притекающим к тебе с верою, священномучениче Киприане, ибо данною тебе от Бога благодатию изгоняти духи нечистыя, мучащия человека, бесы изгоняются, больные исцеляются и поют Богу: Аллилуиа.

Икос 8
Всем сердцем предался еси Богу и всею душею возлюбил еси Его, все твое тщание и желание направляя воеже исполнити волю Его, ты же, яко пастырь добрый, не отринул еси бедами отягченных, но предстательствуеши в молитвах пред Господом, даруя исцеления и утешение. Мы же, восхваляюще любовь твою к Богу, взываем ти сице:

Радуйся, всем сердцем Христа возлюбивый; радуйся, добродетельми преисполненный.

Радуйся, недугующим и разслабленным поможение; радуйся, в скорбех и печалех утешение.

Радуйся, наветов и искушений, от мира, плоти и диавола находящих, прогонителю; радуйся, всех болезней душевных и телесных исцелителю.

Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помошниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 9
Вся Ангельская воинства возвеселишася, видя тя воина Царя Небеснаго непоколебима и со дерзновением Христа проповедавша, егда веден был на мечное сечение вместе со Иустиною. Ты же болезноваше за нея, да не отречется от Христа, егда увидит тя усекнута, увещал еси мучителей, да исперва ю, а по ней и тя усекнут; подклонив же под меч главы своя Богу воспели есте: Аллилуиа.

Икос 9
Витии многовещаннии не возмогут по достоянию восхвалити страдания ваша за Христа, не убоялися есте прещений лютых, но со светлыми лицами предстасте судилищу цареву, воздвизая всех верных воспевати вам сице:

Радуйтеся, веры Христовой непоколебимии исповедницы; радуйтеся, Пречистыя Троицы дерзновеннии проповедницы.

Радуйтеся, мучения лютая нивочтоже вменившии; радуйтеся, яко страдания ваша в храмах Божиих величаются.

Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помошниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 10
Спасти хотя души всех одержимых нечистыми духами, не преставал еси взывати ко Господу, священномучениче Киприане, тебе бо дадеся благодать молитися за ны, да помиловани и очищени воспоим Богу: Аллилуиа.

Икос 10
Стена твердая и крепкая ограда буди нам, священномучениче Киприане, от враг видимых и невидимых, с теплою верою и любовию к тебе прибегающих, да ограждаеми и спасаеми тобою, воспоем ти сице:

Радуйся, смирением духов злобы победивый; радуйся, огнем молитвы стрелы вражия попаливый.

Радуйся, от враг видимых и невидимых стено и ограждение; радуйся, Православныя Церкве преславное украшение.

Радуйся, оставленных врачами предивное поможение; радуйся, прелюбимое скорбящих утешение.

Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помошниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 11
Пение непрестанное Пресвятей Троице паче иных принесл еси, священномучениче Киприане, за Господню милость к падшим грешником, Иже благоволи недостойнаго достойным сотворити и сопричесть святому Его стаду. Мы же, благодаряще Бога за таковую милость к нам грешным, зовем Ему: Аллилуиа.

Икос 11
Светозарная свеща был еси, богомудре, в Церкви Христовой, просвещая невещественным светом души верных. Просвети и наша грехом отягченная сердца, поющих ти таковая:

Радуйся, яко Господь милость Свою к падшим грешником на тебе показа еси; радуйся, яко тя из рова погибели, яко овча заблудшее, изъял есть.

Радуйся, из недостойнаго достойным сотворенный; радуйся, святому стаду Христову сопричтенный.

Радуйся, яко светом невещественным души просвещаеши; радуйся, заблудших на путь правый наставляеши.

Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помошниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 12
Благодать дана ти от Бога попирати силу вражию и всякое сатанинское нахождение, победил бо еси враги твоя и мученической кончины достигл еси, ныне же, предстоя престолу Царя славы, молися о нас, да избавимся от пленения диавольскаго и избавлены вопием Богу: Аллилуиа.

Икос 12
Поюще ревность твою по Бозе, дивная и преславная чудеса твоя, величаем и восхваляем тя, священномучениче Киприане, таковую благодать от Бога приемшаго, молим же тя, егда в час смерти нашея демонския полчища окружат души наша, тогда яви нам заступление свое, да избавленнии тобою, воззовем ти сице:

Радуйся, от находящих вражиих сил скорое защищение; радуйся, от скорбей и печалей избавление.

Радуйся, Христа до конца возлюбивый; радуйся, душу свою за Него положивый.

Радуйся, в крови Агнчей омывыйся; радуйся, во дворех Господних вселивыйся.

Радуйся, к сонму святых сопричтенный; радуйся, Трисиянным Светом озаренный.

Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помошниче и молитвенниче о душах наших.

Кондак 13
О предивный и преславный угодниче Божий, священномучениче Киприане, скорый помощниче всем к тебе прибегающим, приими от нас недостойных хвалебное пение сие, от недугов исцели, от враг видимых и невидимых заступи и вечнаго мучения избавитися нам Господа умоли, да с тобою воспеваем: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос: «Ангельския силы…» и 1-й кондак: «Избранный от диавольскаго служения…».

Молитва
О святый угодниче Божий, священномучениче Киприане, скорый помощниче и молитвенниче о всех к тебе прибегающих! Приими от нас, недостойных, хваление сие, испроси у Господа Бога в немощех укрепление, в печалех утешение и всем вся полезная в жизни нашей; вознеси ко Господу благомощную твою молитву, да оградит нас от падений греховных, да научит нас истинному покаянию, да избавит нас от пленения диавольскаго и всякаго действа духов нечистых и укротит обидящих нас. Буди нам крепкий поборник на вся враги видимыя и невидимыя, подаждь нам терпение во искушениих и в час кончины нашея яви нам заступление от истязателей на воздушных мытарствех, да водимии тобою, достигнем Горняго Иерусалима и сподобимся в Небеснем Царствии со всеми святыми славити и воспевати пресвятое имя Отца и Сына и Святаго Духа во веки веков. Аминь.

Тропарь, глас 4
И нравом причастник, и престолом наместник апостолом быв, деяние обрел еси, Богодухновенне, и видения восход: сего ради, слово истины исправляя, и веры ради пострадал еси даже до крове, священномучениче Киприане, моли Христа Бога спастися душам нашим.

Кондак, глас 1
От художества волшебнаго обратився, Богомудре, к познанию Божественному, показался еси миру врач мудрейший, исцеления даруя чествующим тя, Киприане, со Иустиною; с неюже молися Человеколюбцу Владыце спасти души наша.

Иногда человек подпадает под влияние темных сил, становится жертвой порчи или сглаза, не имея ни малейшего представления об этом. Акафист Киприану и Иустине следует читать именно в таких случаях.

Общие сведения и история

Святые Киприан и Иустина приходят на помощь человеку, который пострадал от влияния темных и злых сил. Они помогут ему справиться с теми препятствиями, которые нежданно выпали на его долю. Так как данный текст относится к жанру под названием «акафист», его рекомендуется произносить стоя, поскольку именно так вы должны просить святых о помощи и защите.

Некоторые христиане перед тем как произносить такое молитвословие, предпочитают удостовериться в том, что на них навели порчу. К основным признакам стоит отнести следующие моменты:

  • потеря аппетита и болевые ощущения по всему телу;
  • внезапный страх, чувство тревоги;
  • часто проявляющаяся и при этом безосновательная раздражительность, агрессия;
  • желание покончить с собой;
  • тяжелейшие душевные муки, которые беспричинно мучают человека;
  • возникновения в голове «чужих голосов» (слуховые галлюцинации);
  • бессонница. Однако в некоторых случаях человек постоянно хочет спать, зевает и в принципе чувствует себя истощенным.

Если некоторые акафисты разрешено произносить исключительно в утреннее время суток, то данную песнь читают в любое время. Исключение могут составить разве что церковные посты.

Для того чтобы акафист помог вам избавиться от темных сил, необходимо во время чтения вкладывать в него все свои мысли и веру в его эффективность. Очень важно правильно расставлять в словах ударения. Таким образом, вы достигнете того, что задумали. Даже если в процессе чтения молитвы у вас появились в голове не самые хорошие мысли, останавливаться ни в коем случае нельзя – акафист, посвященный святым Киприану и Иустине, нужно дочитать до конца.

В наше время безбожные люди часто обращаются к различным магам и гадалкам, пытаясь навредить родным, отомстить им за причиненные обиды или же стремясь расположить к себе кого-то. В таком случае ставится специальная программа – порча. Она направлена на то, чтобы причинить вред человеку или даже спровоцировать его гибель.

Суть истории, описываемой в акафисте, кроется в том, что когда-то Киприан жил в Антиохии и был язычником. Более того, его считали волхвом, который мог насылать бесов на людей. Однажды к нему обратился богатый юноша по имени Аглаид. Он хотел наказать девушку (Иустину), в которую был влюблен, но которая не отвечала ему взаимностью. Однако попытки Киприана ни к чему не привели. Он осознал весь ужас своих поступков, понял, какова сила Господа, и отрекся от своих деяний, принял христианство. Киприан стал епископом, а Иустина ушла в монастырь, где служила настоятельницей. Они вдвоем приняли мученическую смерть за Христа.

Чем примечателен акафист, посвященный Киприану и Иустине, так это тем, что является своеобразным «щитом», способным оградить человека от темных и злых чар. Но чтобы молитвословие действительно помогло, очень важно оградиться от всего и вложить в песнопение все свои мысли. Лишь в этом случае произнесение такой молитвы даст желаемый результат, а ваше физическое и душевное самочувствие значительно улучшится.

Видео «Акафист святому священномученику Киприану и святой мученице Иустине»

В этом видео вы можете прослушать аудио запись акафиста святому священномученику Киприану и святой мученице Иустине.

Избранный от диавольскаго служения на служение истинному Богу и к лику святых сопричтенный, священномучениче Киприане, моли Христа Бога избавитися нам от сетей лукаваго и побеждати мир, плоть и диавола, да зовем ти: Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Ангельския силы удивишася, како от художества волшебнаго обратился еси, богомудрие, к познанию Божественному, покаянием обрел еси ангельское безстрастное житие. Мы же, обращению твоему дивящеся, вопием ти таковая: Радуйся, обращением твоим ангелов удививый; Радуйся, лик святых возвеселивый. Радуйся, мудрость свою показавый: Радуйся, за Христа венец приявый. Радуйся, яко тобою бесы отгоняются; Радуйся, яко тобою болезни исцеляются. Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помощниче и молитвениче о душах наших.

От художества волшебнаго обратився, богомудре, к познанию Боже-ственному, показался еси миру врач мудрейший, исцеления даруя чествующим тя, Киприане, со Иустиною, с неюже молися человеко-любцу Владыце спасти души наша, поющих: Аллилуиа.

Разум несовершенен к разумению истины Божественныя имея, в ослеплении языческом сущу, бесовские хитрости изучая, усердно трудился еси. Но уразумев, яко боятся Креста Господня, немощи демонския познал еси, и отвратився служения лукаваго, во Храм Господень притекл еси, сего ради зовем ти: Радуйся, хитрости демонския изучивый; Радуйся, прелести служения его обличивый. Радуйся, змия лукаваго посрамивый; Радуйся, мудрых мира сего мудрейший. Радуйся, разумнейших разумнейший; Радуйся, священ-номучениче Киприане, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Сила Вышняго просветила есть ум твой, Киприане, егда не имеяше успеха в чародействе Аглаида ко Иустине, бесы рекли ти: «Мы Креста боимся и силу теряем, егда Иустина молитися имать». Он же рече им: «Аще вы Креста боитесь, то колико Распятый на Кресте страшнее вам есть», и познав слабость бесовскую, вшед в храм Господень пояше со всеми верными: Аллилуиа.

Имеяй ум, просвещенный силою свыше, Киприан шедше к епископу, прося крещения еси, но той, убоявся, отказал ему. Святый же иде в храм Господень и стояще на Литургии, не вышел есть из храма, егда диакон возгласил: «Оглашенные, изыдите. «Не выйду из храма, - рече Киприан ко епископу, - дондеже не окрестиши мя». Мы же, радующеся твоему вразумлению, поем ти таковая: Радуйся, силою свыше просвещенный; Радуйся, Господом вразумленный. Радуйся, силу Креста познавый. Радуйся, демонов от себя отгнавый. Радуйся, жизнь свою исправивый; Радуйся, стопы в Церковь направивый. Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Буря помышлений одержаше тя: како пряти крещения. Взем все своя чародейския книги, святый сложиша их на средине града и сжегл есть их, поя Богу: Аллилуиа.

Услышав о тебе епископ, о благом намерении во Христа облещися, крестил тя и чтецом во храме Божием поставил. Сего ради вопием ти сице: Радуйся, духов злобы победивый; Радуйся, чародейския книги попаливый; Радуйся, христианином быти возжелавый; Радуйся, святое крещение приявый. Радуйся, епископом наставленный; Радуйся, чтецом во храме поставленный. Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Боготканную одежду святаго крещения приявше, о Киприане, усердно молился еси к Богу о прощении грехов, прежде содеянных, неустанно воспевая Богу: Аллилуиа.

Видев епископ подвиги и труды твоя, священномучениче Киприане, пост, многонощное бдение, коленопреклонение, молитвы слезныя, и по прошествии месяца поставил тя диаконом. Мы же, благодаряще Бога, восхваляем тя: Радуйся, день и нощь к Богу взывавый; Радуйся, руце свои к Нему простиравый. Радуйся, о прощении Того просивый; Радуйся, слезныя молитвы Ему приносивый. Радуйся, пламенную любовь к Богу показавый; Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Проповедник истины Христовой явился еси, славный священно- мучениче Киприане, поревновавый боговидцам апостолом, просвещая люди Христовым учением, они же, познавше Господа Иисуса Христа, поют Богу: Аллилуиа.

Возсия в сердце твоем свет Божественныя благодати, Киприане, вознесе тя на высоту духовнаго совершенства, сана священническаго достигший, а послежде во епископа посвященный. Сего ради молитвами твоими ко Господу просвети и наша сердца, тепле молящихся ти: Радуйся, во епископа посвященный; Радуйся, на высоту орла вознесен-ный. Радуйся, граде, верху горы стоящий; Радуйся, светильниче, пред Богом горящий. Радуйся, молитвенниче к Богу неустанный; Радуйся, учителю, Богом дарованный. Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Хотя Человеколюбец Господь всем спастися, дарова нам дивнаго молитвенника, заступника и целителя от духов злобы поднебесных, делы бо и словесы твоими приводил еси многих к покаянию и исправлению греховныя жизни, научая всех пети Богу: Аллилуиа.

Новый мудрейший врач явился еси миру, священномучениче Киприане, понеже молитве твоей никакия чародейственныя дела противостати не могут, сейчас же разрушаются и прогоняются, от злых человек пущенныя и лукавых бесов. Мы же, видяще в тебе таковую Божию силу, вопием ти сице: Радуйся, волшебных козней разрушителю; Радуйся, страшных бесов прогонителю. Радуйся, от тебе же духи злобы, яко дым, изчезают; Радуйся, тяжко мучимых скоро оставляют. Радуйся, от бед и скорбей скоро избавляющий; Радуйся, страдания в радость обращающий. Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Странное чудо является притекающим к тебе с верою, священномучениче Киприане, ибо данною тебе от Бога благодатию изгоняти духи нечистыя, мучащия человека, бесы изгоняются, больные изцеляются и поют Богу: Аллилуиа.

Всем сердцем предался еси Богу и всею душею возлюбил еси Его, все твое тщание и желание направляя во еже исполнити волю Его, ты же, яко пастырь добрый, не отринул еси бедами отягченных; но предстательствуеши в молитвах пред Господом, даруя исцеления и утешение. Мы же, восхваляюще любовь твою к Богу, взываем ти сице: Радуйся, всем сердцем Христа возлюбивый; Радуйся, добродетельми преисполненный. Радуйся, недугующим и разслабленным поможение; Радуйся, в скорбех и печалех утешение. Радуйся, наветов и искушений, от мира, плоти и диавола находящих, прогонителю; Радуйся, всех болезней душевных и телесных исцелителю. Радуйся, священно-мучениче Киприане, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Вся ангельская воинства возвеселистася, видя тя воина Царя Небеснаго непоколебима и со дерзновением Христа проповедавша, егда веден был на мечное сечение вместе со Иустиною. Ты же болезноваше за нея, да не отречется от Христа, егда увидит тя усекнута, увещал еси мучителей, да исперва ю, а по ней и тя усекнут, подклони же под меч главы своя, Богу воспели есте: Аллилуиа.

Витии многовещаннии не возмогут по достоянию восхвалити страдания ваша за Христа, не убоялися есте прещений лютых, но со светлыми лицами представше судилищу цареву, воздвизая всех верных воспевати вам сице: Радуйтеся, веры Христовой непоколебимии исповедницы; Радуйтеся, Пречистыя Троицы дерзновении проповед-ницы. Радуйтеся, мучения лютая ни во чтоже вменившии; Радуйтеся, страдания ваша в храмах Божиих величаются. Радуйся, священно-мучениче Киприане, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Спасти хотя души всех одержимых нечистыми духами, не преставал еси взывати ко Господу, священномучениче Киприане, тебе бо дадеся благодать молитися за ны, да помилованы и очищены воспоем Богу: Аллилуиа.

Стена твердая и крепкая ограда буди нам, священномучениче Киприане, от враг видимых и невидимых, с теплою верою и любовию к тебе прибегающих, да ограждаемы и спасаемы тобою, воспоем ти сице: Радуйся, смирением духов злобы победивый; Радуйся, огнем молитвы стрелы вражия попаливый. Радуйся, от враг видимых и невидимых стено и ограждение; Радуйся, Православныя Церкве преславное украшение. Радуйся, оставленным врачами предивное поможение; Радуйся, прелюбимое скорбящих утешение. Радуйся, священно-мучениче Киприане, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Пение непрестанное Пресвятей Троице паче иных принесл еси, священномучениче Киприане, за Господню милость к падшим грешником, Иже благоволи недостойного достойным сотворити и сопричесть святому Его стаду. Мы же, благодаряще Бога за таковую милость к нам грешным, зовем Ему: Аллилуиа.

Светозарная свеща был еси, богомудре, в Церкви Христовой, просвещая невещественным светом души верных. Просвети и наша грехом отягченная сердца, поющих ти таковая: Радуйся, яко Господь милость Свою к падшим грешником на тебе показал есть; Радуйся, из рова погибели, яко овча заблудшее, изъял есть. Радуйся, из недос-тойного достойным сотворенный; Радуйся, святому стаду Христову сопричтенный. Радуйся, яко светом невещественым души просвещаеши; Радуйся, заблудших на путь правый наставляеши. Радуйся, священномучениче Киприане скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

Благодать дана ти от Бога попирати силу вражию и всякое сатанинское нахождение, победил бо еси враги твоя и мученической кончины достигл еси, ныне же предстоя престолу Царя славы, молися о нас, да избавимся от пленения диавольскаго и избавлены вопием Богу: Аллилуиа.

Поюще ревность твою по Бозе, дивная и преславная чудеса твоя, величаем и восхваляем тя, священномучениче Киприане, таковую благодать от Бога приемшаго, молим же тя, егда в час смерти нашея демонския полчища окружат души наша, тогда яви нам заступление свое, да избавленнии тобою, воззовем ти сице: Радуйся, от находящих вражиих сил скорое защищение; Радуйся, от скорбей и печалей избав-ление. Радуйся, Христа до конца возлюбивый; Радуйся, душу свою за Него положивый. Радуйся, в Крове Агнчей омывыйся; Радуйся, во дворех Господних вселивыйся. Радуйся, к сонму святых сопричтенный. Радуйся, Трисиянным Светом озаренный. Радуйся, священномучениче Киприане, скорый помощниче и молитвенниче о душах наших.

О предивный и преславный угодниче Божий, священномучениче Киприане, скорый помощниче всем к тебе прибегающим, приими от нас недостойных хвалебное пение сие, от недугов исцели, от враг видимых и невидимых заступи и вечнаго мучения избавитися нам Господа умоли, да с тобою воспеваем: Аллилуиа.

(Этот Кондак читается трижды. Затем Икос 1 и Кондак 1)

Новое на сайте

>

Самое популярное